Lokale arrangementer i landsforeningens arrangementskalender

Foreningen NORDEN Frederikshavn – Sæby vil gerne give flere potentielle deltagere muligheden for at ‘opdage’ lokalafdelingens arrangementer. Derfor vil vi i den kommende tid lade nogle af vores arrangementer fremgå af Foreningen NORDEN Danmarks hjemmeside.

Vi starter med foredraget om Leif den Lykkelige, der i samarbejde med Saltlandet historisk forening for Sæby og omegn finder sted mandag den 16. januar 2023 kl. 14 i Manegen, Sæby.

Gå direkte til arrangementet på landsforeningens hjemmeside, eller kig på listen med arrangementer – måske bliver du inspireret til at deltage i noget, der foregår lidt længere væk. God fornøjelse!

Fotos fra Lars Barfoed-mødet

Lars Barfoed var tirsdag den 8. november 2022 inviteret af lokalafdelingen i Brønderslev til at give en status på den politiske situation i Norden.

Mødet var samtidig nordjydernes første mulighed for at møde formanden og bidrage til ideudvekslingen om Foreningen NORDENs fremtid, da coronanedlukningen havde ramt Nordjyllandskredsens arrangement Fokus på fremtiden i januar, hvor en nytiltrådte formand skulle have talt og lyttet.

30 personer havde taget imod invitationen, og fra forsamlingen var der under debatten fokus på praktiske emner som fx lettere adgang til efterskoleophold, uddannelse og jobs i de nordiske lande, ligesom der blev efterlyst mere samarbejde blandt pengeinstitutterne om enkle betalingsmuligheder (a la Mobile Pay).

Litteraturkredsen i Sognehuset

På litteraturmødet den 7. november 2022 får deltagerne udleveret ‘nye’ romaner, der læses til drøftelse på mødet den 28. november 2022.

Se forfattere og titler ved at gå til halvårsoversigten og / eller til litteraturmødet.

Læs mere om litteraturkredsene i Frederikshavn og Sæby.

Nye deltagere er velkomne. Læs mere om muligheden for at deltage ‘på prøve’ – og aftal nærmere med den relevante kontaktperson (se oversigten over bestyrelsesmedlemmernes funktioner).

Bogomtale: Blomsterdalen

Korneliussen, Niviaq (2020). Blomsterdalen.

Vi har netop læst Blomsterdalen i gruppe 1, bogen er skrevet af den unge grønlandske forfatter Niviaq Korneliussen.

Det gennemgående tema i bogen er den ekstremt høje selvmordsrate som er stigende og findes i Grønland. Forfatteren kommer også ind på homoseksualitet, videreuddannelse af grønlændere i Danmark, den manglende sociale indsats for udsatte borgere, mistrivsel – men også sorg, venskab og kærlighed.

Det er en bog som jeg synes er værd at læse, bogen er både til at le og græde over og har givet mig stof til eftertanke. Bogen er anderledes skrevet og i et letlæseligt sprog.

Kommende begivenheder